Logo Polskiego Radia
Print

Rosja kupowała "tweety" podczas kampanii w USA?

IAR
Dariusz Adamski 29.09.2017 09:12
Twitter twierdzi, że w czasie kampanii wyborczej w USA rosyjska telewizja RT kupiła tysiące sponsorowanych tweetów
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjnepixabay/CC0 License

Celem tej operacji miało być wywarcie wpływu na wynik wyborów prezydenckich i pozyskanie nowych zwolenników Donalda Trumpa.

Podczas spotkania z członkami specjalnej komisji amerykańskiego Kongresu, przedstawiciele Twittera zeznali, w jaki sposób w ich serwisie była szerzona dezinformacja dotycząca przebiegu kampanii wyborczej w ciągu kilku miesięcy przed listopadowymi wyborami. Z ich zeznań wynika, że rosyjska telewizja kupiła około dwóch tysięcy tweetów, które były skierowane bezpośrednio do amerykańskich wyborców. Wykupiła również ogłoszenia, które miały przekazywać błędne informacje o samym procesie wyborczym. Twierdziły na przykład, że można głosować za pomocą SMS-ów. W ten sposób namawiano do oddawania głosu na rywalkę Donalda Trumpa, Hillary Cliton. Cała akcja miała kosztować ponad ćwierć miliona dolarów.

Kierownictwo Twittera przyznało, że zdecydowało się prześledzić aktywność domniemanych rosyjskich "trolli" internetowych po tym, jak inny portal społecznościowy, Facebook, ogłosił, że odkrył ponad 450 kont związanych z Rosją, których celem było wyłącznie wspieranie kandydatury Donalda Trumpa. Okazało się, że co najmniej 22 z tych kont były identyczne z kontami na Twitterze. Te z kolei miały powiązania z 180 innymi kontami. Wszystkie zostały zablokowane - za złamanie zasad obowiązujących na Twitterze.

RT, wcześniej Russia Today, to wielojęzyczna, całodobowa telewizja informacyjna z siedzibą w Moskwie, założona przez rosyjski rząd.

Stacja nadaje od blisko 12 lat. Jej właścicielem jest rosyjska agencja informacyjna RIA Novosti finansowana przez państwo. Stacja dociera do około 150 milionów odbiorców na całym świecie.

IAR/dad

Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt