Logo Polskiego Radia
Print

Konferencja EBU w Polskim Radiu

PR dla Zagranicy
Michał Strzałkowski 25.02.2012 11:55
  • Relacja z konferencji
"Era tradycyjnego radiowego przekazu dawno minęła a radio musi nadawać na kilku platformach" - mówili eksperci.

Era tradycyjnego radiowego przekazu dawno minęła a Polskie Radio musi nadawać na kilku platformach, to samo dotyczy Telewizji Polskiej - mówił w siedzibie Polskiego Radia przedstawiciel Europejskiej Unii Nadawców. Rewolucja technologiczna w mediach, to temat konferencji z udziałem przedstawicieli Sejmu, rządu i regulatora rynku.
Europejska Unia Nadawców, to organizacja zrzeszająca 85-ciu aktywnych członków z całego świata. W przekonaniu jej przedstawiciela Lievena Vermaele, zmiany "galopują" i trzeba je na bieżąco analizować. Podał przykład radia w technologii DNS. Podczas słuchania odbiornik aktywuje odpowiednią stronę i menu, można się wypowiedzieć w trakcie programu, na przykład kiedy słuchacze na żywo głosują za albo przeciw. Wystarczy kliknąć. Na dole wyświetlają się linki internetowe i inne aplikacje. I tak słuchacz tworzy żywe, interaktywne radio.
Lieven Vermaele zauważył, że zmiany technologiczne sprawiają, iż stajemy się, poza naszą świadomością, "zawartością jakiegoś contentu". To rodzi pytanie, kto jest właścicielem informacji o naszym prywatnym życiu i co może z nimi zrobić - mówił. Zaznaczył, że nie zna odpowiedzi. Podzielił się, w tym kontekście, własnym doświadczeniem. Opowiadał, jak poszedł do sklepu kupić pampersy dla nowo narodzonego dziecka. W domu odkrył, że przyszedł list gratulacyjny od producenta pieluch. Lieven Vermaele postawił więc pytanie: Skąd oni o tym wiedzą? Ze sklepu, od instytucji wydającej kartę płatniczą? Czy wiedzą o życiu słuchaczy będzie zarządzało Polskie Radio, a może operator telekomunikacyjny, a może Apple? Według jakich zasad? Pytanie o to, kto jest właścicielem twojej tożsamości będzie już wkrótce miało podstawowe znaczenie, podsumował gość Polskiego Radia.
Uczestniczący w konferencji przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie wyklucza, że następstwem zmian technologicznych dokonujących się na rynku mediów, czyli skutkiem ewidentnego zrastania się telewizji i radia, będzie ponowne połączenie mediów publicznych. W ocenie Jana Dworaka, byłaby to właśnie "konieczność technologiczna", a nie polityczna. Przewodniczący KRRiT zaznaczył, że rodząca się idea nowego, technologicznego "radiokomitetu" z pewnością zaskoczy wielu polityków i ludzi mediów.
Między innymi ta kwestia zostanie poruszona w przyszłym tygodniu podczas konferencji poświęconej modelom mediów publicznych. Gospodarzem będzie również Polskie Radio.

IAR/MS

Related stories
Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt