Logo Polskiego Radia
Print

Wchodzą e-dowody. Jak będzie można z nich korzystać?

PR dla Zagranicy
Halina Ostas 04.03.2019 15:55
  • Od dziś można składać wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną [posłuchaj]
Rewolucja w dowodach. Można już składać wnioski o elektroniczne dowody osobiste. Wymiana dokumentu jest darmowa
Emilia Iwanicka/Polskie Radio

Jak deklaruje minister cyfryzacji Marek Zagórski nowe dokumenty będzie można odebrać najpóźniej po 2-3 tygodniach od złożenia wniosku.

Korzyści dla obywateli

Karol Manys z biura prasowego Ministerstwa Cyfryzacji mówi, że elektroniczne dowody umożliwią weryfikacje naszych danych w urzędach. Będzie się to odbywało podobnie, jak przy płaceniu kartą - wystarczy, że zbliżymy taki dowód do czytnika, podamy PIN, i już nasza tożsamość zostanie zweryfikowana, a sprawę urzędową załatwimy szybciej. W miarę, jak dowód z warstwą elektroniczną będzie się rozpowszechniał przybywać będzie miejsc do korzystania z niego. E-dowód ma dużo zastosowań, a wiele w tym wypadku zależy od pomysłowości instytucji takich jak bank, poczta itd. - dodaje Karol Manys.

Urzędy gotowe na nowy system

Claudia Frendler-Bielicka radca prawny biura administracji i spraw obywatelskich Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy zapewnia, że stołeczne urzędy są przygotowane do wydawania e-dowodów.

- Urzędnicy zapoznali się z przepisami i procedurami i będą je stosować. Może być jednak tak, że będą drobne niedogodności z tego względu, że to jest nowy system - zastrzega.

Zmiany, zmiany, zmiany...

Wymiana dokumentów na e dowody jest zaplanowana na 10 lat. Przez ten czas dużo się może zmienić - przestrzega Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich i dodaje, że być może kiedyś może okazać się konieczne, że nowy system wymaga poważny zmian. Mimo to - podkreśla - cyfryzacja to szansa, choć niesie ona za sobą też zagrożenia.

Dotychczas wydane dowody zachowują swoją ważność i nie trzeba ich wymieniać. Jednak chętni będą mogli to zrobić wcześniej, przed upływem daty ważności dokumentu. E-dowód ma być dobrze zabezpieczony przed możliwością podrobienienia oraz odczytania z niego danych przez osoby nieuprawnione.


W przypadku zgubienia e dowodu będzie można go "zawiesić" na 14 dni. W tym czasie nie będzie można korzystać z jego funkcji, natomiast po jego odnalezieniu będzie można “odwiesić” dokument. Jeśli w ciągu 2 tygodni nie odwiesimy wniosku, dowód zostanie zablokowany.

NRG/IAR/ho

Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt